Modrá šípka PFIČ

Pred tým, ako začneme písať, si musíme uvedomiť, čo píšeme (aký útvar), pre koho, aký štýl použijeme. Text musíme členiť do odsekov (prvý riadok odseku aspoň dva centimetre posunieme doprava v porovnaní s ostatnými riadkami odseku. Práca musí mať úvod, jadro (aspoň tri odseky) a záver, t.j. spolu aspoň päť odsekov.

Práca:

  • musí vychádzať zo všetkých bodov zadania (napríklad v zadaní úradného listu sa uvádza: vyžiadajte si tlačivo prihlášky, uveďte, akú máte kvalifikáciu, prax, zdôraznite, že ste mladý energický človek...)
  • musí byť čitateľne napísaná
  • musí dodržiavať jednotnú pravopisnú normu: buď britský alebo americký pravopis
  • musí obsahovať predpísaný počet slov (rátajú sa všetky slová, t.j. aj členy, predložky)

Formálny štýl obsahuje:

  • formálne výrazy, pokročilú slovnú zásobu, dlhé vety a súvetia
  • formálne spájacie výrazy, napr. however, although...
  • neosobný štýl, t.j. trpný rod (it is supposed,...)
  • nepoužívať skrátené slovesné tvary (don´t, isn´t...)

Neformálny štýl obsahuje:

  • hovorové výrazy, idiomy
  • neformálne frázové slovesá
  • jednoduché spájacie výrazy, napr. but, because...)
  • kratšie vety
  • osobný tón
  • viac prídavných mien a prísloviek pre živší opis

----------------------------------------------------------------------

Opis (description)

  • osoby, miesta, udalosti
  • úvod, jadro (tri odseky), záver
  • mnoho rôznych prídavných mien, prísloviek, porovnávanie, pocity

Rozprávanie (narrative)

  • v prvej osobe alebo v tretej osobe
  • musí byť nadpis
  • úvod, jadro, záver
  • prídavné mená na vyjadrenie pocitov, nálady, základný opis, príslovky spôsobu, miesta, času, priama reč, rečnícke otázky, viaceré minulé časy, príčastia
  • spájacie výrazy označujúce poradie udalostí (napr. first (of all), next, then, after that, finally, while, during, before, as soon as, atď.)

Úradný list (formal letter)

  • sťažnosť, odporúčanie, prihláška, žiadosť, poďakovanie
  • formálna slovná zásoba, nepoužívať skrátené slovesné tvary
  • vpravo hore adresa odosielateľa (bez mena)
  • pod adresou dátum (30 June 2004)
  • vľavo hore meno (funkcia) a adresa prijímateľa
  • oslovenie (Dear Sir or Madam, Dear Mr Brown, čiarka)
  • úvod, jadro, záver
  • na konci: I look forward to hearing from you soon
  • pod tým: Yours faithfully (ak sa list začína Dear Sir or Madam), Yours sincerely (ak sa list začína Dear Mr Brown), čiarka
  • podpis a pod ním meno odosielateľa tlačeným písmom)

Súkromný list (informal letter)

  • neformálna slovná zásoba
  • používať skrátené slovesné tvary
  • adresa odosielateľa a prijímateľa nie je potrebná
  • dátum
  • oslovenie (Dear Mary), čiarka
  • úvod, jadro, záver
  • na konci: I am looking forward to seeing you, or Best wishes, Love, See you later, atď.
  • signature (John)

Správa (report)

  • nadpis
  • úvod: prehľad udalosti, odpovedať na otázky: kto, čo, kde, kedy
  • jadro: chronologický popis udalosti, ako a prečo sa udalosť stala, detailný opis
  • záver
  • minulé časy, trpný rod, nepriama reč
  • slovesá v uvádzacej vete (napr. tell, say, state, deny, warn, advise, atď.)

Článok (article)

  • zaujímavý nadpis
  • vtiahnuť čitateľa (Are you thinking of ..? I'm sure you'll agree ..)
  • rozvíjať myšlienky (let's start with, another advantage, on top of that)
  • vyjadriť svoj názor (I think that, in my opinion, it seems to me that)
  • môžu byť opytovacie vety (nie veľa)
  • v závere zhrnúť

Recenzia (review)

  • knihy, filmu, hry, počítačovej hry, výstavy, televízneho programu
  • úvod: titul, autor
  • jadro: stručne dej, hodnotenie deja, postáv, osvetlenia, štýlu
  • záver
  • prítomné časy, prídavné mená

Anglická kompozícia (essay)

  • anglická "essay" nie je slovenská esej
  • vyjadruje názor, postoj racionálne, bez emócií
  • nepoužívať opytovacie vety, skrátené tvary, básnické figúry, metafory
  • napísať si osnovu
  • úvod ( posledná veta úvodu je najdôležitejšia a vyjadruje náš názor, je to tzv. "thesis"
  • jadro (aspoň tri odseky)
  • každý odsek jadra sa musí začínať tzv. "topic sentence" - hlavnou vetou odseku, je to vlastne jeden bod osnovy - rozvitý; v ďalších vetách vetách svoj názor (hlavnú myšlienku odseku - "topic sentence"- rozvíjame, zdôrazňujeme, odôvodňujeme
  • ak máme v jadre tri odseky, použijeme tri body osnovy
  • záver (zhrnutie) musí zodpovedať "thesis"
  • kompozícia môže vyjadrovať názor za a proti (for and against, discursive essay)
  • kompozícia môže vyjadrovať názor (opinion essay)
  • kompozícia môže presviedčať o niečom (persuasive/argumentative essay)
  • kompozícia môže vyjadrovať názor za a proti (for and against, discursive essay)
  • treba používať spájacie výrazy, napr.:although, however, despite, even though, in addition, therefore, moreover, nevertheless, furthermore, first of all, secondly, finally, in conclusion, to sum up etc.

Modrá šípka Hodnotenie písomného prejavu

Modrá šípka Ústna maturita

Ústna zložka internej časti pozostáva zo žiakovej ústnej odpovede pred predmetovou maturitnou komisiou, pričom si žiak žrebuje jedno z tridsiatich schválených maturitných zadaní.

Každé zadanie sa skladá z troch úloh.

Úloha č. 1 – Vizuálny podnet (obrázok, fotografia, komiks, graf, schéma a pod.) Žiak opíše predložené obrázky a nachádza súvislosti medzi obrázkami a danou maturitnou témou. Komisia hodnotí komplexnosť opisu, lineárnosť (postupnosť) vo vyjadrovaní, argumentáciu, plynulosť, gramatiku, slovnú zásobu.

Úloha č. 2 - Tematický okruh. Úlohou žiaka je zaujať stanovisko k téme a odôvodniť ho v rozhovore so skúšajúcimi, ktorí vedú rozhovor podľa zásad uvedených v metodických pokynoch pre odborné skúšobné komisie. Komisia hodnotí vyjadrenie stanoviska, vecnú argumentáciu, výber faktov a informácií, gramatiku (rozsah a správnosť), slovnú zásobu (aj výslovnosť a intonácia), plynulosť výpovede.

Úloha č. 3 – Situačná úloha, dialóg s rozdelenými úlohami. Žiak dostane opis konkrétnej situácie, v ktorej má zahrať určitú rolu, napr. je na stanici a má sa informovať o najvýhodnejšom vlakovom spojení do nejakého mesta. Skúšajúci preberie rolu partnera v rozhovore. Komisia hodnotí pohotovosť vyjadrovania, argumentáciu (obsahovú stránku), gramatiku, slovnú zásobu.

Modrá šípka Maturitné okruhy úroveň B2

Maturitné okruhy úroveň B2:

1. FAMILY

  • curriculum vitae (personal data: name, place of residence, date and place of birth, marital status, important moments in life)
  • family members (appearance, character, hobbies)
  • family relationships (relationships among siblings, parents and children, grand-parents, helping each other, domestic chores, weekday schedules and family celebrations)
  • your ideas about your future family, partner, living/accommodation, employment
  • the family and society (functions of the family, the family in the past and at present, the generation gap, problems of single-parent families, divorce, low birth–rate)

2. CULTURE AND ART

  • cultural options in the city and in the country (museums, exhibitions, theatres, cinemas, concerts, the circus, dance)
  • popular forms of culture and art (genres, famous personalities)
  • attending cultural events
  • music, film, theatre and folk festivals, atmosphere
  • other forms of art – folk music, dance, painting, sculpture, architecture – well-known artists/performers

3. SPORTS

  • kinds of sports (team, individual, summer, winter, popular, amateur, professional)
  • the sports I like/ I am interested in (actively, passively, why?)
  • why sport is important for the development of a person’s character (physical and mental health)
  • important sports events, competitions, the Olympic Games
  • lifestyle of sportsmen

4. HOUSING

  • my home (description of the area where I live, furnishings/appliances)
  • living in the city and in the country (pros and cons)
  • ideal housing (own ideas about living)
  • home and its importance in the life of a person (how people live in Slovakia and in other countries)
  • young families and their housing problems ( purchasing/renting a house, children in housing estates)

5. SHOPPING AND SERVICES

  • shopping facilities (shops, hypermarkets, markets)
  • services (post office, bank, police station, petrol station)
  • sales promotion and its influence on customers
  • ways of shopping and payment (catalogue selling, to buy something on an instalment plan, weekly shopping, e-commerce
  • imported products, export of Slovak goods

6. HEALTH CARE

  • human body
  • common diseases and diseases caused by current lifestyles, injuries, mental and physical conditions, seeing a doctor, at the chemist’s/pharmacy
  • healthy lifestyles, physical and mental hygiene
  • national/public and private health care, health insurance, specialists
  • stressful situations in our lives

7. TRAVEL

  • preparation for the journey, resons, destinations, the importance of travelling (work, holiday, business trip)
  • means of transport (advantages and disadvantages of various means of transport)
  • travelling individually and in a group (ways and kinds of transport, kinds of accommodation, board/catering)
  • travelling in the past, at present and in the future
  • possibilities of travelling abroad

8. SCHOOL AND STUDY

  • educational systems (kinds of educational institutions, examinations, organization of the school year, marking/grading, holidays/days off)
  • lessons (timetable/schedule, subjects, recess, breaks, school food, what lessons look like)
  • student life (free time, hobbies, after-school activities/extracurricular activities, part-time/seasonal jobs, friends, pocket money)
  • learning a foreign language/exchange stays abroad, educational stays, language courses, au-pair)
  • student/teacher relationships

9. JOB

  • kinds of labour (white collar and blue collar), job choice, motivation
  • labour market (offer of employment, unemployment, job application, curriculum vitae (CV), job interview
  • working hours, free/leisure time (improvements in the workplace, new technologies)
  • employment opportunities in Slovakia and abroad, working conditions (pay, wage, salary, social security)
  • career and family life, employment of women (maternity leave), requalification, retired people

10. HUMAN RELATIONS

  • interpersonal relationships (family, school, neighbours, generations)
  • friendship and love (value systems, attitudes, gatherings, celebrations)
  • social issues (how communities and individuals relate to the disabled, the addicted and homeless)
  • negative phenomena (aggression, vandalism, egoism, indifference)
  • methods of solving conflicts

11. THE HUMAN RACE AND NATURE

  • seasons, weather
  • the wildlife around us – fauna (animals in the wild, at the ZOO, at home) and flora
  • the state of the environment (soil, water and air pollution, natural disasters)
  • environmental protection (national parks, protected regions, environmental education)
  • the influence of the environment on human life (agriculture, healthy nutrition, agrotourism, organic crops)

12. SCIENCE AND TECHNOLOGY

  • life in the past and today (achievements in science and technology, and changes in the standard of living, household appliances)
  • extraordinary discoveries in science and technology
  • science and technology helping humankind (electronics, information technology / computer science, nuclear physics…)
  • misuse/abuse of science and technology (weapons of mass destruction/arms, substance abuse, violence, consumer society, new diseases)
  • mankind and science and technology in the future (replacement of the teacher by the computer, children and computers, brain drain)

13. MAN AND SOCIETY

  • morality (behaviour of the younger, middle and older generations, ethics in family and at school)
  • social etiquette – get-togethers/gatherings, greetings and congratulations, etiquette of visits, reasons and time, subject of conversation, hospitality
  • norms and how they are broken (morality and law, misunderstandings and conflicts)
  • expression of concern and help to people in need, sponsorship and sponsors (reasons and forms)
  • the influence of society on family

14. COMMUNICATION AND ITS FORMS

  • kinds of communication and the importance of communication (verbal and non-verbal)
  • communication in varius situations (in public and in private lives, among the young, young and older, in the street, at school, at home, in everyday life, in unique situations)
  • modern forms of communication (mobile phone, computer, e-mail, the Internet)
  • language as means of communication (teaching/learning of languages, in which spheres of life they can be used, how foreign languages are spread and used)
  • language: standard, colloquial, slang, professional

15. MASS MEDIA

  • kinds of mass media (printed and electronic, their use, advantages, disadvantages)
  • the press (newspapers, magazines, articles), how to choose them, where to buy them – favourite columns
  • radio, TV (favourite kinds of programmes, ratings)
  • the influence of mass media on life of an individual, family and society
  • the Internet and its influence on a person and society

16. YOUNG PEOPLE AND SOCIETY

  • characteristics of young people (appearance, fashion, character traits, interests
  • the position of young people in society (rights and duties, possibilities of study, work, young families)
  • relationships among peers and generational relationships (conflicts – reasons, their expression, consequences
  • reasons and consequences of alcohol consumption, smoking and taking drugs
  • young people’s vision of the future (expectations, dreams, fears)

17. FOOD

  • daily food and drink (breakfast, lunch, dinner, supper), favourite dish/food
  • places where people eat (at school, at home, in a restaurant)
  • national cuisine – customs, specialities (ingredients, meals, table setting)
  • international cuisine (characteristics, differences, specialities)
  • healthy diet (children’s eating habits, vegetarianism, dieting)

18. HOBBIES, FREE TIME AND LIFESTYLE

  • how people spend their free time
  • formally organised free time (extra-curricular activities, clubs, seasonal jobs/part-time job
  • hobbies (arts, culture, music, books, sport, do-it-yourself, outdoor activities)
  • the influence which changes in society have on how we spend our free time
  • free-time activities according to age

19. MULTICULTURAL SOCIETY

  • holidays, customs and traditions (religious and public holidays, national traditions and various events)
  • the coexistence of various ethnic groups in one country
  • bringing cultures together (contacts in the past and at present), personal contact with other cultures, tolerance
  • racial discrimination, intolerance, aggression, relations with minorities
  • cultural values of other nationalities, coexistence in Europe

20. TOWNS AND PLACES

  • important places in my life (birthplace, where I have studied and where I have spent my weekends and holidays)
  • tourist guide (welcome, basic information about their stay)
  • places of interest for tourists (castles, chateaux, spas, caves) and towns
  • places suitable for relaxation and for entertainment
  • my dream place

21. CLOTHING, FASHION

  • the influence of weather and climate on what people wear
  • clothes and accessories for various occasions
  • how people decide what to wear (fashion, age, mood/atmosphere, possibilities) care of clothes
  • fashion trends – clothes, designers, fashion shows
  • fine feathers make fine birds/clothes make the man, made-to-measure/tailor-made clothing/tailored clothing or mass-producing clothing (in the clothes shop, at the tailor’s/dressmaker’s

22. BOOKS – OUR FRIENDS

  • books – variety/ how people choose where and when they read
  • favourite author, genres
  • a book I have read by an author from an English-speaking country
  • e-books, audiobooks, printed books (their advantages and disadvantages)
  • young people´s attitude to reading (libraries, bookstores)

23. ROLE-MODELS AND IDEALS

  • positive and negative traits of a person, the ideal person, criteria of values
  • the person I respect
  • real-life and literary heroes
  • heroes are not born, they may become one (person’s reaction in a critical situation)
  • me as a hero

24. THE COUNTRIES WHOSE LANGUAGE I AM LEARNING

  • the countries and their inhabitants
  • the place I would like to visit
  • uniqueness, customs, traditions and conventions
  • stereotypes and prejudices
  • the country and its place in the world

25. SLOVAKIA – MY HOMELAND

  • the country and its inhabitants
  • places I would recommend to a foreigner
  • customs and traditions
  • sterotypes and prejudices
  • the place of Slovakia in united Europe

Modrá šípka Maturitné okruhy úroveň C1

Maturitné okruhy úroveň C1:

A. Oblasť osobného života

1. Rodina a spoločnosť

  • Vzťahy medzi ľuďmi
  • Dospievanie
  • Osobné perspektívy
  • Osobnostný a sociálny rozvoj
  • Sociálna spolupatričnosť

2. Domov a bývanie

  • Bývanie v rodine
  • Bývanie mimo rodiny
  • Životné štýly
  • Ideálne bývanie

3. Starostlivosť o zdravie

  • Choroby a nehody
  • Tradičná, alternatívna medicína
  • Starostlivosť o telo
  • Zdravý spôsob života
  • Nemocnice a zdravotné strediská
  • Lekáreň a lieky, riziká, vedľajšie účinky

4. Voľný čas Knihy a literatúra

  • Filmy a médiá
  • Výstavy a veľtrhy
  • Kultúra a jej vplyv na človeka
  • Umenie a rozvoj osobnosti

B. Oblasť verejného života

5. Multikultúrna spoločnosť

  • Aspekty globalizácie
  • Demografické zmeny
  • Migrácia, xenofóbia, tolerancia
  • Jazyková rôznorodosť
  • Zbližovanie kultúr a rešpektovanie tradícií

6. Človek a spoločnosť

  • Spoločenský život
  • Politický život
  • Občianska zodpovednosť /li>
  • Cirkvi a náboženské vyznania
  • Marginalizované skupiny

7. Človek a príroda

  • Spoločnosť a životné prostredie
  • Ekológia
  • Chránené krajinné oblasti/li>
  • Trvalo udržateľný rozvoj

8. Hospodárstvo

  • Hospodársky rozvoj
  • Vzdelanostná spoločnosť
  • Ekonomika a obchod
  • Cestovný ruch

9. Veda a technika

  • Technický pokrok
  • Informačno-komunikačné technológie
  • Veda v službách ľudstva
  • Riziká vedeckého a technického rozvoja

10. Obchod a služby

  • Nákupné zariadenia
  • Konzumný spôsob života
  • Reklama
  • Banky
  • Pošty a telekomunikácie
  • Kultúra nakupovania a služieb

11. Krajiny a miesta

  • Slovensko v EÚ
  • Európska únia
  • Urbanizácia Slovenska a Európy
  • Krajiny a svetadiely

C. Vzdelávacia a pracovná oblasť

12. Vzdelávanie

  • Práva a povinnosti pri vzdelávaní
  • Vzdelávacie systémy
  • Svet práce
  • Odborná profilácia
  • Celoživotné vzdelávanie

13. Šport

  • Vplyv športu na rozvoj osobnosti
  • Nové trendy v športe
  • Fair play športového zápolenia
  • Športové udalosti

14. Mládež a jej svet

  • Predstavy mládeže o svete
  • Vzory a ideály
  • Vzťahy medzi generáciami

15. Zamestnanie

  • Voľba zamestnania
  • Pracovný trh
  • Pracovné činnosti a profesie
  • Pracovné podmienky
  • Nezamestnanosť

16. Slovensko a krajiny, ktorých jazyk sa učím

  • Študijná a pracovná mobilita
  • Vybrané historické a kultúrne špecifiká rôznych krajín
  • Vybrané osobnosti
  • Jazyk ako spoločenský a kultúrny prostriedok